måndag 12 januari 2009

12 januari 2009

"Livet är fullt av stora saker för dem som vet att umgås förtroget med livets små saker"

Idag är första gången jag inte kramar min Gamla Mormor Gurli och säger Grattis. Känns. Hon skulle fyllt 104 år idag. För ett års sen band jag en krans av rosa nejlikor och vitt sidenband och hon sitter där med den lite på sned på fotot tagit över 5 generationer.

Går emot mina egna uppsatta bloggregler att inte ha bloggen för att visa gamla foto utan det ska var nytt som sker här inne men bara för att det är ett kort där Thyra är så söt utan strumpor och för min Gamla Mormor är så söt i sin krans så får ni se detta.

Visdomsorden ovan är så passande för henne och hur hon levde. Hon är en av mina allra största förebilder någonsin. Att vara med henne född 1905 var ju som att befinna sig i en annan värld så fjärran från dagens samhälle. Hon hade den ofantliga stora lycka att få behålla hälsa och vitalitet livet ut men ändock hon hade varit med om sina tragedier i livet.

Hon pratade ibland om när hon flög till Amerika (ja hon sa aldrig USA) för att hälsa på sin emigrerade bror Valfrid men annars ja hon var så nöjd och kunde skratta befriande åt det lilla i livet.... men utan att för den skull slumra till och tappa hunger på ny livskraft utan alltid öppen nyfiken på nya små saker i livet även om man är 103 år.

Skulle kunna skriva en hel bok om henne så kunde inte låta bli att skriva åtminstone en rad på bloggen idag om henne! Jag lovar hon hade velat kolla allt i den och veta hur man lägger inlägg ;) och då ska hon självklart få en eget inlägg en dag som denna, hennes födelsedag!!

3 kommentarer:

  1. Vad fint du skriver om din gamla mormor Janeth, verkligen! Hon sitter säkert uppe i himlen och ler för att du är den du är!
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Underbart att läsa. Det märkt hur mycket hon betyder för dig. Hon är värd ett eget inlägg. Kul att få se bilden. Kram.

    SvaraRadera
  3. Underbar bild som man ler och tårfylls av tillsammans med din text. Stor kram

    SvaraRadera