måndag 20 september 2010

Friluftsliv + Får = ?

Rubriken kunde varit svaret på frågan : vad sysslar du gärna med på fritiden...:) men svaret kommer längst ner...



Helgen verkligen blivit väldigt glad och inspirerande trots.. ja trots att det på fredagskvällen inte var särskilt kul att gå och packa ner långkalsonger, tält och sovsäck medan regnet öste och vinden ven..

Hjörneredssjöarna utanför Laholm. Ett uppdämt område kring Lagan .
Vackert vackert även i dis , blåst och regn...

Tältplatsen för Friluftsfrämjandet, det röda tältet är vårt. Försökte komma så nära som möjligt grannarna som hade kamin i sitt tält.


Tittut!


Geo caching- leta lådor gömda i naturen med gps - testades. Gps i mobilen toppen - men hur tusan laddar man den ute i skogen :S , finns säkert någon uppfinning för det ?



Sen var det dags för fårklippning hemmavid med Gunnar, Sven och Anders. Fåren njöt att bli klippta.




Thyra höll sig gärna med katterna


Thyra får se mammas svamp fynd:Svavelgul slöjskivling och Allmän pluggskivling . tro nu inte jag kan nåt om svampar, fick skriva ner allt som berättades för att försöka lära mig skilja på sopp och skivling :)

Tvätta händerna !!! Definitivt inte ätliga !! ...några kantareller hittades ju knappt...:(


Svaret : Färga ull med svampar. En riktig ahaupplevelse efter att slagit ihop helgens upptäckter, som jag hoppas kunna prova med de svampar jag tog hem och den ull vi klippte av och lite alun från apoteket.... http://www.lystickan.se/


Sist men inte minst : Fick också höra följande lärdom framför lägerelden: Man ska akta sig för att ha så många järn i elden att den slocknar.


Sköt om er !

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig helg ni ser ut att ha haft, trots vädret!! :) Men... det finns ju inget dåligt väder...
    Och "ordspråket" är så sant så...! Ska jag oxå ta och komma ihåg! :)
    KRAM KRAM

    SvaraRadera
  2. Så roligt ni verkar ha haft det! Önskar att jag oxå varit med!
    Kram Annika

    SvaraRadera